Skip to main content

Före avresan

BOKNING OCH BILJETT 

När du bokat din resa erhåller du en bokningsbekräftelse/biljett via e-mail. Denna ska printas ut och uppvisas vid incheckning på flygplatsen både på ut- och hemresa. Av bokningsbekräftelsen/biljetten framgår alla detaljer gällande din bokning. Det är din skyldighet som resenär att kontrollera att uppgifterna är korrekta. Om uppgifterna inte stämmer, vänligen kontakta Almena omgående så att vi har möjlighet att korrigera det som inte stämmer. Almena har inget ansvar för problem som kan uppstå, exempelvis vid check-in, om de uppgifter som står på biljetten inte stämmer. Om du önskar biljetten skickad med vanlig post kostar det 100 SEK extra per bokning.

Om man väljer att få bokningsbekräftelse/biljett med e-post så skickas även annan information som rör resan via e-post. Det är viktigt att du uppger en e-postadress som du alltid har tillgänglig. Viktig information om resan och eventuella ändringar kan komma nära inpå avresan och det är därför viktigt att du är anträffbar på e-postadressen du har uppgett. Kom även ihåg att meddela oss om du byter e-postadress. Viktig information kan även skickas med sms till det mobiltelefonnummer som man uppgett vid bokningen, därför är det viktigt att ha mobiltelefonen påslagen och tillgänglig även under resan.

GRUPPRESOR

Särskilt avtal tecknas separat med varje grupp.

ANSLUTNINGSTRANSPORTER 

Tänk på att ha minst 2,5 timme mellan anslutning och flygresa, både på ut - och hemresa. Vi rekommenderar även att anslutningsbiljetter ska vara ombokningsbara. 

INCHECKNINGEN

Incheckningen stänger ca en timme före avgång. Ibland kan det även hända att sällskapet inte får sitta tillsammans ombord. Önskemål om sittplats kan framföras vid incheckning på flygplatsen men kan inte garanteras. Efter incheckning är du själv ansvarig för att komma i tid till gaten för ombordstigning.

AVBESTÄLLNINGSSKYDD

Vi råder alla resenärer att teckna avbeställningsskyddet som kostar 360 SEK. Avbeställningsskyddet kan tecknas eller tas bort innan man betalar anmälningsavgiften. Avbokning med avbeställningsskydd gäller om du, din medresenär eller någon nära anhörig blir sjuk eller vid annat allvarligt förhinder, som till exempel brand i egna hemmet. Vid sjukdom krävs intyg av läkare som avråder från resa. Övriga hinder ska även de kunna styrkas. Vid avbokning med avbeställningsskydd återbetalas hela resans pris förutom kostnaden för avbeställningsskyddet och en administrativ avgift på 500 SEK/person. I detta skydd ingår även rätten att boka om din resa avgiftsfritt en gång oavsett anledning. Dock måste samtliga resenärer i bokningen ha tecknat skyddet samt att det är mer än 30 dagar kvar till avresan. Den nya resan ska vara bokningsbar och inte rabatterad eller prissänkt, ospecificerad eller ett billigare alternativ. Förbokade aktiviteter som golfpaket och dylikt eller specialarrangemang på resmålet ingår inte i den fria ombokningen. Ombokningen gäller för samtliga i bokningen och inte enskilda personer. OBS: avbeställningsskyddet gäller EJ endast flyg.

AVBOKNING OCH ÄNDRINGAR 

Det är huvudresenärens ansvar att meddela eventuell avbokning och ändring av en resa. Om du eller någon annan i resesällskapet inte kan delta i resan måste du snarast möjligt, dock innan avresa, avboka den. Avboka på telefon 08-25 00 18

Då kontoret är stängt kan sista minuten-avbokningar göras per mejl: info@almena.se.

MINDERÅRIGA UTAN MÅLSMANS SÄLLSKAP

Ungdomar under 18 år som reser utan målsmans sällskap, måste meddela detta vid bokningstillfället. I sådana fall krävs ett speciellt intyg där målsman godkänner reseavtalet. Intyget ska vara oss tillhanda före betalningen av resan. Intyg finns att hämta under ”Formulär” på vår hemsida. 

SPÄDBARN/BARN UNDER 2 ÅR

Barn under/som inte fyllt två år under resan betalar endast 400 SEK oavsett reslängd. De har ingen rätt till eget säte på planet, fribagage, eget säte i transferbussen eller egen säng på hotellet. De måste sitta i knät på en vuxen under flygresan och i transferbussen. Säkerhetsregler tillåter bara ett barn under två år per vuxen. Spjälsäng finns ibland att låna på de flesta hotell. Detta kan man lämna önskemål om innan avresan, det går att ringa eller maila oss så noterar vi önskemålet i bokningen och vidarebefordrar till hotellet. Spjälsängarna är oftast inte av samma standard och uppfyller inte samma säkerhetskrav som i Sverige. Vi kan inte garantera att spjälsängar finns då antalet är begränsat.

ÅLDERSGRÄNS BARN OCH UNGDOM

Spädbarn 0 - ej fyllda 2 år (får ej fylla 2 år under resan). Barn räknas från 2 år till och med 11 år (får ej fylla 12 år under resan). Ungdom från 12 år till och med 17 år (får ej fylla 18 år på resan).

Gravid

För Almenas resor gäller följande: gravida kvinnor tillåts flyga fram till fyra veckor innan beräknad nedkomst. Resan måste då vara avslutad innan man påbörjar den fjärde veckan innan beräknad nedkomst.
Vid mindre än fyra veckor, men mer än två veckor till beräknad nedkomst, tillåts flygning endast mot ett läkarutlåtande och läkarintyg. Flygningen får inte vara längre än 4 timmar. Om det är mindre än två veckor till beräknad nedkomst, tillåter vi inte att den gravida flyger med oss.

ALLERGIKER

Allergiker bör vid bokningstillfället upplysa om sina allergier och specificera dessa. På så vis kan vi hjälpa till att hitta ett boendealternativ som passar. Vi kan inte garantera nötfria flygningar för de som är nötallergiker. Specialkost som glutenfri eller laktosfri kost är ofta svårt att finna då det inte är lika vanligt med födoämnesallergier utomlands som hemma i Sverige. Man kan alltså inte räkna med att det ska finnas på resmålen. I efterrätter är nötter en vanlig ingrediens. På våra hotell och på de restauranger som finns på resmålen kan det vara svårt för personalen att förstå hur viktigt det är att en person som är allergisk inte får i sig det ämne som hon/han är allergisk mot. Vi har som researrangör ytterst liten möjlighet att påverka tillagningsmetoder och utbudet av specialmat på de hotell vi samarbetar med.

Vi rekommenderar personer med allergier att vara extra försiktiga på hotell och restauranger när man beställer mat och att även ifrågasätta tillagningsmetod. Ibland kan även språket vara en begränsning, därför rekommenderar vi att du tar med dig en lapp med en översättning av det du är allergisk mot på arabiska eller franska. För dig som är glutenintolerant finns Celiakiförbundets översättnings kort som du kan ta med på resan.

BILDERNA PÅ HEMSIDAN  

Interiörbilder som visas på hemsidan är exempel. Alla rum ser inte nödvändigtvis ut som på bilderna och kan variera i storlek, inredning och ha olika utsikt. Bilderna är dessutom tagna i bästa möjliga väder och visar hotellet från sin bästa sida.

HUSDJUR

Husdjur är tillåtna på våra resor. Pris är 600 SEK per väg.

LAGAR OCH REGLER

Det är inte tillåtet att föra ut föremål av historiskt värde ur Tunisien. Allt bagage röntgas på flygplatsen innan avresa och om stenar eller andra föremål av historiskt värde upptäcks i bagaget kan detta leda till böter och/eller fängelsestraff.

PASS OCH VISUM

Kontrollera i god tid före avresa att ditt pass är giltigt för hela utlandsvistelsen och att det inte är trasigt. Kontrollera med passmyndigheterna ifall du är osäker. Utländska medborgare uppmanas att kontakta sitt lands ambassad för besked om passregler och visumkrav. Almena ansvarar inte för följderna om resenär har trasigt pass eller har inte giltigt pass eller visum. Svenska medborgare behöver inte visum, men passet måste vara giltigt i 6 månader efter hemkomst.

PRISUPPGIFTER

Liksom andra arrangörer använder sig Almena av flytande prissättning. Det betyder att priset på en resa kan variera såväl uppåt som neråt beroende på tillgång och efterfrågan. Aktuellt pris meddelas vid bokningstillfället. Vid ev. prissänkning betalas ej någon mellanskillnad tillbaka.

RESEFÖRSÄKRING

Se över dina försäkringar innan du reser. Tänk på att försäkringskassans EU-kort för sjukvård inte gäller i Tunisien. Hemförsäkring eller försäkringar som ingår när man betalar med kort, ger dig inte alltid ett fullgott reseskydd. Genom att teckna en tilläggsförsäkring inför din resa, erbjuder försäkringsbolagen dig bättre skydd vilket vi starkt rekommenderar. I samarbete med försäkringbolaget ERV erbjuder vi olika reseförsäkringar som kan beställas i samband med bokning av resan.

RESLÄNGD

Reslängden räknas från och med avresedag till och med hemresedag. Detta gäller även vid avresa på kvällen eller natten och vid hemresa på morgonen. Reslängden omfattar därför inte alltid hela dagar.

RÖRELSE- OCH FUNKTIONSHINDER

De flesta hotell i utlandet är inte anpassade för personer med rörelsehinder. Det kan förekomma trappor och nivåskillnader på och utanför hotellet, hissen kan vara smal och badrummet kan vara svårt/omöjligt att nå i rullstol eller så finns det en hög tröskel ut till balkongen. Det är därför viktigt att du specificerar dina behov innan du bokar din resa så att vi kan hjälpa dig att hitta ett boendealternativ som fungerar.

Hotellrum som anges som anpassade för rörelsehindrade uppfyller inte alltid motsvarande skandinaviska krav. Vi kan inte heller garantera att personer med rörelsehinder kan ta sig till/ta del av hotellens alla faciliteter. Vidare kan det vara så att platskrävande utrustning som rullstolar etc. inte får plats i bussen till/från hotellet. I sådana situationer måste den resande själv bekosta transporten. På vissa resmål är det inte möjligt att transportera elrullstolar.

Vi kan hjälpa till att beställa separat transport mot extra kostnad. Detta måste avtalas vid bokningstillfället och denna transport sker utan reseledare. Vi avråder personer med rörelsehinder att boka ospecificerade resor.

För assistans och transport av hjälpmedel på flyget läs mer under information om flygresan.

VACCINATION

Ta kontakt med din läkare eller vårdcentral för närmare information. Det är den resandes ansvar att ombesörja nödvändiga vaccinationer i förbindelse med resan.

ÖNSKEMÅL

Önskemål om rumsplacering, som t.ex. att bo i rum bredvid varandra/på viss våning/specifikt rum/läge eller liknande, tar vi gärna emot. Vi försöker alltid att tillgodose önskemål, men kan inte garantera att de uppfylls. Det går inte att ha önskemål på ospecificerade resor. Ej uppfyllda önskemål berättigar inte till ersättning. Vi tar ej emot önskemål gällande särskilda platser ombord på planet då det finns möjlighet att förboka sådan mot en extra kostnad.

UTRIKESDEPARTEMENTETS RESEREKOMMENDATIONER

Almena följer alltid Utrikesdepartementets reserekommendationer.

TRYCKFEL

Almena reserverar sig mot eventuella tryckfel i trycksaker samt eventuella fel på vår hemsida.

ÖVRIGT

Det är viktigt att de uppgifter som t.ex. adress och telefonnummer som lämnas vid bokning av resan är aktuella, så att du kan kontaktas fram till avresan om det skulle ske några förändringar. Ring alltid och meddela om du har ny adress eller bytt telefonnummer!

 

Fritextsökning
  • SRF logo
  • iata logo
  • nets logo
  • visa logo
  • trustly logo
  • swish logo